onsdag 19. november 2008

Kunstnerisk sammenheng

I dag fikk vi atter en gang en påminnelse om at det stort sett ikke skjer så mye i verden. Tror dermed at både finanskrise, miljøutfordringer og sultkatastrofer er overdrevet. Hvis man tar forsidene til vårt lands tabloide presse til grunn, så skulle en tro at dette er tilfelle...

For hva hadde VG på forsiden 18.11.2008? Jo, et digert oppslag om at skuespiller Gørild Mauseth hadde blitt alvorlig syk av at NRK-programmet Store Studio viste et klipp av en sex-scene i en film hun selv frivillig har medvirket i, og som gikk på landets kinoer for vel 10 år siden. Dette har endt i at Mauseth har gått til søksmål mot NRK.

La oss glemme hva som er viktigst her i verden, og om hva som bør presenteres på forsidene - det er tross alt et redaksjonelt ansvar som jeg antar at de involverte i de respektive avisene har god innsikt i. Mer interessant (les: tabloid) er å diskutere hvorvidt man kan gå hen å anmelde en slik sak, eller mer interessant er kanskje hvordan man gjør dette.

At det foreligger en konkret "sak" å ta ut et søksmål på er nokså uklart. På den ene siden så hevder NRK at de kan benytte sitatretten, mens Mauseth (ved Norsk Skuespillerforening) hevder dette ikke kan benyttes da Mauseth har skrevet en klausul om at verken stillbilder eller klipp skal benyttes ut av sin sammenheng - sin kunstneriske sammenheng. Det er i all hovedsak dette saken dreier seg om.

Men det virker nærmest latterlig da Mauseth, i sitt søksmål, legger til mer eller mindre betydningsfulle elementer som at ting er tatt ut av denne nevnte kunsteriske sammenhengen og at dette har ført til så voldsomme personlige reaksjoner. Spesielt er dette at det hele dreier seg om en sex-scene utført blant fisk i en robåt.

Altså, skal vi etter Mauseth å bedømme også forvente at Bjørn Eidsvåg kan komme med et liknende søksmål fordi man spiller kun deler av sangen "Mysteriet deg" hvor man blant annet synger om

"(..)men eg tenke på
dei nydelige formene dine
på brystene som duve når du e engasjert
på dei vakre hendene som søke mine
kor tent eg blir når du e deilig alterert(..)"
eller om
"(..)eg e fortapt i deg
men likavel heilt frelst
du kan få va du vil av meg
når som helst
eg klar' ikkje å styra meg
eg begjaere deg(..)"

Jeg bare spør? Skal alle filmklipp som blir vist på tv være avklart med alle de involverte? Man kan jo tenkes at skuespiller A har klausul på visse scener, skuespiller B har klausul på noen andre scener mens ytterligere noen scener har reservert for skuespiller C. Hvordan skal man forholde seg til et slikt system?

Mauseth store angst har vært å tenke på at dette klippet har blitt lekket ut i andre medier og blitt spredt...

Det første jeg tenker på er at skuespiller-yrket kanskje ikke er det riktige for Gørild Mauseth. Å være skuespiller handler nettopp om å utlevere seg selv både i form av lyd og bilde. Man benytter altså sin egen kropp og stemme til å spille en bestemt rolle. At man ikke liker å spille i sex-scener er legitimt ønske, men Mauseth har selv valgt å gjøre dette og det hun gjør nå i etterkant er nærmest pinlig.

Paradoksalt blir det nå, for det er først nå alle skal se dette klippet, som en resultat av all medieomtalen denne saken har fått. Å være riks-skuespiller, stille stadig opp i Se & Hør, å stille opp i Amanda-show og premiere-show, være med på si ja til store roller osv. et et søken etter å være i offentlig søkelys.

Når man sier takk til de positive sidene av hva dette innebærer - så må man også ta til takke med baksidene...som oftest får man ikke både i pose og sekk.

Ingen kommentarer: